Træn på løbebånd derhjemme

Løbebånd

Vil du bekæmpe de dumme deller? Komme i bedre form? Eller bare være lidt mere aktiv i hverdagen? Vi har lavet en guide til, hvordan du kan komme i gang med din cardio træning.

Det kan være en udfordring at komme i gang med træningen. Der er dog flere ting, du selv kan gøre for at gøre din sunde og aktive livsstil lettere. I vores guide har vi fokus på cardio træning, der er overskuelig og let at vedligeholde. Her kan du blive klogere på løbebånd til hjemmet, cardio træning og planlægning af træning.

Læs med her, og bliv inspireret til, hvordan du kan gøre træningen lettere.

Planlæg træningen, så den er let og overskueligt

Det første, du bør tænke over, når du gerne vil i gang med træning, er at gøre træningen så overskuelig som muligt. Helt konkret starter processen ofte med, du tager et kig på dit skema og sørger for at planlægge træningen på de tidspunkter, hvor du har både tid og overskud.

I din planlægning bør du overveje et par forskellige ting.

  • Tidspunkt på dagen

Først og fremmest bør du planlægge træningen, så du gennemfører den på det mest optimale tidspunkt på dagen. Det vil sige, du vælger et tidspunkt, hvor du har energi, er fri for andre forpligtelser og har mentalt overskud.

For nogle vil det være om morgenen, for andre vil det være om aftenen – det er meget individuelt. Det er en god ide, du vælger ét tidspunkt og forsøger at holde dig til det tidspunkt på alle dine træningsdage. Det vil hjælpe dig med at komme ind i vanen og skabe en solid rytme.

  • Tidsinterval

Du behøver ikke træne to timer, hver gang du tager træningstøjet på – heldigvis! Når du planlægger ugens eller månedens træninger, bør du gøre det klart over for dig selv, hvor meget du sigter efter at træne på de enkelte dage.

  • Intensitet

Når du planlægger tidsintervallet for en træning, kan du også overveje træningens intensitet. Jo mindre tid, du sætter af, jo mere intensiv kan træningen være. Det vil sige, du kan træne mere intensivt i et kortere tidsinterval på travle dage. Start dog altid forsigtigt, og en god tommelfingerregel er ikke at øge træningslængden mere end 10% om ugen.

Et løbebånd til hjemmet kan være den perfekte start på din cardio træning

Mange er mere komfortable, når de træner derhjemme i modsætning til at tage ned i træningscenteret. Heldigvis findes en masse træningsudstyr, der gør det lettere og mere effektivt at træne derhjemme.

Vi mener, at en investering i et løbebånd til eget home gym, er en af de bedste metoder til at komme i gang med cardio træningen. Det er der flere grunde til:

  • Du sparer tid på din løbetræning
  • Du kan starte i dit eget tempo uden bekymring for, hvad andre tænker
  • Du minimerer risikoen for at blive sat tilbage af skader
  • Du kan altid presse 10 minutters aktivitet ind i skemaet

Som du kan se, er der mange fordele ved at have en sådan maskine i hjemmet. Lad os lige forklare alternativerne til løbebåndet.

Løb udendørs

Der er både fordele og ulemper ved at løbe udendørs. Den største fordel er, du får noget adspredelse og en masse frisk luft, mens du motionerer. Ulemperne kan være det danske vejr, det tager længere tid, og der er en højere risiko for fald og vrid, hvilket kan sætte en brat stopper for din træning.

Løb i motionscenter

Der er to primære fordele ved at bruge et løbebånd i et motionscenter. For det første slipper du for at skulle købe et selv. For det andet vil du ofte få adgang til udstyr i høj kvalitet.

Der er dog også ulemper. Det er tidskrævende, da du skal fragte dig selv til og fra træningscenteret. Af den grund bliver træningen mindre overskuelig, og det kan være sværere at finde på tid og overskud. Herudover skal du betale hundredvis af kroner hver måned og træne blandt en masse andre mennesker.

Når vi sammenholder mulighederne, er det klart, der er fordele og ulemper ved alle tre. Vi mener dog, løbebåndet i hjemmet er den bedste mulighed for dig, der gerne vil i gang med træningen. Blot den øgede fleksibilitet og overskuelighed er guld værd og gør træningen lettere at vedligeholde.

Hav fokus på vedholdenhed

Apropos vedligeholdelse af træningen – vedholdenhed er den absolut vigtigste faktor for din træning. Det nytter ikke noget, du planlægger en træning, du ikke kan gennemføre eller motivere dig selv til. Det er bedre at planlægge tre korte om ugen, du rent faktisk gennemfører, end det er at planlægge fem hårde træninger, du alligevel ikke kommer i mål med.

Vedholdenhed handler om at sætte realistiske mål og forventninger til din egen træning. Det handler om at gøre den både sjov og overskuelig.

Det skal du overveje, når du vælger et løbebånd

Hvis du har beslutte dig for, du gerne vil have et løbebånd til hjemmet, er der et par ting, du bør overveje. Her er de vigtigste faktorer:

  • Pris
  • Kvalitet
  • Størrelse og specifikationer

Først og fremmest skal du overveje, hvor meget du vil betale for et løbebånd. Vi har tidligere nævnt et fitnessabonnement som et alternativ. Det kan vi fremhæve igen for at gøre det lettere for dig at vurdere, hvor meget du vil betale.
Lad os sige, du betaler 300 kroner for et fitnessabonnement hver måned. Det betyder, du bruger 3.600 kroner om året. Hvis alternativet til det er, du investerer mellem 5 og 10.000 kroner i et løbebånd, vil den investering hurtigt tjene sig ind igen.
Herudover skal du medregne risikoen for, du ikke kommer til at træne lige så hyppigt, hvis du vælger at besøge et fitnesscenter fremfor at løbe derhjemme.

Du bør også overveje størrelsen på løbebåndet. Det giver sig selv, du skal vælge et løbebånd, der rent faktisk er plads til i dit hjem. Men herudover bør du også overveje højden. Hvis der er lavt til loftet hjemme hos dig, eller hvis du planlægger at sætte løbebåndet i kælderen, kan det være en afgørende faktor for dit valg, da højden på løbebånd kan variere op til 25 centimeter.

Forskellige typer af løbebånd

Når du har målt op og fundet ud af, hvor meget plads du har, kan du overveje de forskellige typer af løbebånd. En grov opdeling af de forskellige typer, kan se sådan ud:

  • Løbebånd med motor
  • Mest udbredte type
  • Mange forskellige modeller
  • Automatisk vedligeholdelse af tempo / pace
  • Kurvet løbebånd
  • Naturlig regulering af tempo
  • Intet strømforbrug
  • Mere krævende end et motoriseret løbebånd
  • Foldbart løbebånd med motor
  • Giver mere gulvplads
  • Praktisk til hjemmet
  • Går ikke på kompromis med kvaliteten

Så meget bør du bevæge dig hver dag

Når du har valgt dit løbebånd og er begyndt at planlægge din træning, kan du sætte dig ind i, hvor meget du bør træne om dagen i gennemsnit.

Det anbefales, voksne mennesker er fysisk aktive minimum 30 minutter hver dag – eller 3,5 timer hver uge. Herudover bør du mindst to gange om ugen dyrke højintensitets motion, hvor du får pulsen op. Du kan bruge et løbebånd til både moderat og hård motion, hvilket gør det til et oplagt valg.

Hvis du først lige er ved at komme i gang med din træning, kan du planlægge en rolig start. Det fjerner risikoen for skader og store belastninger af kroppen og sørger for, din introduktion til cardio træning er så komfortabel som muligt.

Så meget kan du forbrænde med et løbebånd i hjemmet

Hvor mange kalorier, du forbrænder, afhænger i høj grad af din vægt og naturligvis af din intensitet på løbebåndet.

Undersøgelser viser, løbebåndet er en særdeles effektiv træningsmaskine, når det kommer til forbrænding af kalorier. Her er det blandt andet konkluderet, du ved 30 minutters moderat træning kan forbrænde cirka 375 kalorier på et løbebånd og mere end på hhv. på en romaskine og på en motionscykel.

Hvis du vælger et løbebånd til hjemmet, har du de helt rigtige forudsætninger for at komme i gang med træningen. Du kan starte i dit eget tempo og få træningen til at passe ind, når du har tid, overskud og lyst. Sådan kommer du bedst i gang med din cardio træning.

FAQ – ofte stillede spørgsmål

Her besvarer vi et par af de mest stillede spørgsmål om løbebånd til hjemmet

Hvilket løbebånd til hjemmet skal jeg vælge?

Når du skal vælge et løbebånd, skal du først og fremmest overveje pris, kvalitet og størrelse. Herudover kan du overveje, om du vil have et kurvet løbebånd eller eventuelt en foldbar model, der optager mindre plads i hjemmet.

Hvad koster et løbebånd til hjemmet?

Prisen på et løbebånd til hjemmet fås i mange prisklasser. Et løbebånd i god kvalitet koster omkring 8.000 – 20.000 kroner.

Hvor meget fylder et løbebånd?

Et godt løbebånd har en løbeflade på cirka 50 x 150 centimeter og op. Hvis du vælger et foldbart løbebånd, vil løbefladen kunne løftes op efter træningen, hvilket giver mere gulvplads.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.