Maskiner og træningsmetoder der er velegnede til hjemmetræning

t22 jrny virtual coaching

Vil du gerne i gang med at træne? Men har du nogle særlige behov eller usikkerheder, du gerne vil tage dig af samtidig med? Hjemmetræning kan være svaret for dig!

Fra gode overvejelser om hvorfor du bør anskaffe dig et løbebånd, til flere råd om god hjemmetræning, kan du her blive meget mere klar på at få pulsen op og stramme musklerne lidt.

Sådan kan hjemmetræning gavne dig

Mange mennesker vil gerne begynde at træne, enten for at komme i bedre form, for at øge deres selvværd og selvtillid, eller for at tabe eller øge deres vægt. Uanset hvad din motivation er, kan du starte trygt og sikkert med hjemmetræning.

t22 jrny virtual coaching

Hjemmetræning er en god måde at dyrke motion på dine egne vilkår. Du skal ikke bruge penge på et fitnessmedlemsskab eller holdtræning, og du skal ikke bekymre dig om, om andre kigger på dig, mens du træner. Det er en særlig fordel for dig, der er mere selvbevidst og usikker.

Det sværeste ved hjemmetræning er disciplinen, som du er nødt til at udøve. Du skal holde dig selv i gang, så du også får noget ud af din træning.

Lavteknologisk udstyr, du kan overveje

Hjemmetræning behøver ikke være lig med løbebånd og store, avancerede øvelser. Du kan ganske let begynde at træne derhjemme med lavteknologisk udstyr, som kan købes til få penge eller på budget.

Noget af det udstyr, du bør overveje til hjemmet, er som følger:

  • Yoga-/træningsmåtte
  • Håndvægte
  • Hulahopring
  • Træningsblokke

En træningsmåtte er det, du som minimum gør have. Det skåner din krop mod gulvet og giver dig et ordentligt underlag. Træningsblokke er praktiske ved mange øvelser og er noget, du bør overveje sammen med en yoga- eller træningsmåtte.

Håndvægte kan være som ekstra vægt til dine øvelser, eller for at opbygge muskler med vægtløft.

En hulahopring med vægt er god for balance, mavemuskler og din talje. Den er nem at have med at gøre, og det er en god træningsmetode, du kan bruge, mens du ser TV eller læser.

Dét skal du overveje, inden du køber træningsmaskiner til hjemmet

Hvis du ikke vil gå den helt lavteknologiske rute, men du gerne vil have en træningsmaskine til din bolig, som minder lidt mere om dem, du ser i fitnesscentrene, skal du overveje nogle ting. Træningsmaskiner til hjemmet er en rigtig god rute at gå, men der er for- og ulemper.

Nogle fordele er:

  • Du får adgang til alsidig træning når som helst, du vil, og du er ikke afhængig af fitnesscentrenes åbningstider
  • Du kan vælge den type træning, du vil fokusere på
  • Du bestemmer selv over din tid
  • Der er tale om en engangsbetaling

Nogle af ulemperne er:

  • Du er bundet til en bestemt type træning
  • Træningsmaskiner til hjemmet kræver en vis plads
  • En træningsmaskine kan godt være dyr

Inden du køber en træningsmaskine, skal du altså gøre op med dig selv, hvilken form for træning du vil have adgang til. Et løbebånd er én af de mest alsidige og nemmeste maskiner, du kan vælge, og det er også den mest populære.

Du skal være helt sikker, inden du køber, så du ikke kommer til at spilde dine penge, og du bør også afklare med dig selv hvor i din bolig, din maskine skal stå.

De bedste træningsmaskiner til hjemmet

Nogle af de bedste træningsmaskiner til hjemmet er et løbebånd, en multimaskine og en romaskine.

Du kan læse om, hvorfor løbebånd er så gode, i næste afsnit.

En multimaskine er, som navnet antyder, en maskine, der lader dig træne flere forskellige dele af kroppen. Den er særlig god til dig, der gerne vil øge din muskelmasse, og som måske ikke vil få så meget gavn af et løbebånd.

Romaskinen er en fremragende kombination af løbebånd og multimaskine. Du kan øge din kondition og muskelmasse på én gang, og romaskiner er ofte også lette at slå op og gemme lidt af vejen. Det gør den særlig praktiske til dig, der ikke har helt så meget plads.

Uanset hvilken maskine, du vælger, om det så er løbebånd, multimaskine eller romaskine, skal du nemlig huske at medregne, at de kræver en vis plads, inden du køber en.

Fra stille start til spurt: løbebånd

Et løbebånd er én af de mest basale træningsmaskiner til hjemmet, men det er der en grund til. Når du har et løbebånd, er du selv i kontrol, når det kommer til hvert eneste aspekt af din træning. Hvis du er i dårlig form, kan du starte med kortere intervaller og gåture og bygge dig op derfra.

Hvis du arbejder dig frem fra kraftig overvægt, og du er nået til det punkt, hvor du godt føler, du kan gå noget mere, er et løbebånd din mulighed for at træne derhjemme og stoppe, når du har behov for det.

Det kan også være, du først lige er gået i gang med at løbetræne, men at du ikke føler dig sikker nok til at løbe udenfor, eller at du ikke bor i et særlig lukrativt løbeområde. Så kan et løbebånd hjælpe dig med at få den tid og motion, du har brug for, uden at du skal bekymre dig om dit miljø.

Et løbebånd er den mest basale træningsmaskine, du kan få hjem til, men det er også én af de bedste!

Gode råd om hjemmetræning

Hvis du vælger hjemmetræning med eller uden træningsmaskiner til hjemmet, skal du huske at passe på dig selv. Det kan være en god idé at tage en enkelt time eller prøvetime hos dit lokale træningscenter, så du kan lære lidt om de korrekte teknikker.

Når du træner alene, er noget af det sværeste disciplinen. Sørg for at holde dig selv ved ilden, så du også får noget ud af din træning.

Du kan finde masser af gode vejledninger og øvelser på YouTube og internettet, som kan hjælpe dig godt fra start. Husk at presse dig selv, men lyt til din krop og dens grænser, og giv dig selv mulighed for at tage en pause. Stop altid, hvis du oplever smerter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.